Seg, 06/04/2009 - 09:00
Rio de Janeiro

REGIONAL POWERS AND GLOBAL ORDER

O Centro de Estudos sobre Relações Internacionais da FGV realizou, nos dias 6 e 7 de abril de 2009, a Conferência Regional Powers and Global Order. O Regional Powers Network é um programa de pesquisa realizado em parceria com a Fundação Getúlio Vargas, o Global Institute of Global and Area Studies (GIGA), em Hamburg (Alemanha), o Centre for International Studies da Universidade de Oxford (Inglaterra) e o Sciences-Po, em Paris.

Rio de Janeiro, 6th and 7th April 2009

The conference will be held at the Fundação Getulio Vargas, Botafogo, Rio de Janeiro and is co-sponsored by the Fundação Getulio Vargas and the Regional Powers Network. The Regional Powers Network is a three-year research programme of research on regional powers that brings together the German Institute of Global and Area Studies (GIGA) in Hamburg, the Centre for International Studies at Oxford University and Sciences-Po in Paris.

Monday 6th April

• 09.15 - 10.00: Opening
      • 'The Regional Powers Network', Professor Detlef Nolte, GIGA, Hamburg.
      • 'Regional Powers and Global Order', Professor Andrew Hurrell, University of Oxford.
    • 10.00 - 10.45: Chair: Professor Andrew Hurrell
      • ‘Regional Spheres of Influence: Historic Patterns and Contemporary Dynamics’, Professor Neil MacFarlane, University of Oxford.
    • 10.45 – 11.00: Coffee
    • 11.15 – 12.00: Chair: Professor Andrew Hurrell
      • ‘Unilateral Liberals and Multilateral Realists: Regional Threats and Global Management of War and Peace in Regions – the case of the US in the Middle East’, Professor Benjamin Miller, University of Haifa
    • 12.00 – 12.45: Chair: Professor Leslie Bethell, FGV and Oxford
      • ‘The Restructuring of the International System after the Cold War’, Professor John Ikenberry, Princeton University.
    • 12.45 – 14.00: Lunch
    • 14.00 – 14.45: Chair: Professor Leslie Bethell, FGV and Oxford
      • ‘The Theory and Practice of Regional Devolution in US Foreign Policy in the 1960s and 1970s’. Dr Matias Spektor, FGV Rio.
    • 14.45 – 15.00: Coffee
    • 15.00 – 16.30: Chair: Professor Alfredo Valladão, Sciences-Po, Paris
      • ‘Why do regional states seek nuclear weapons: domestic, regional and global considerations’ Professor Etel Solingen, University of California, Irvine.

Tuesday 7th April

• 09.15 – 10.45: Chair: Dr. Matias Spektor, FGV.
      • 'Regional Powers and the Practices of the United Nations’, Professor Jane Boulden, RMC, Canada.
      • 'Regional Powers, Security Council Membership and the Question of Representativeness’, Dr Eugenio Vargas Garcia, MRE, Brasilia
    • 10.45 - 11.00: Coffee
    • 11.00 - 12.30 Chair: Professor Maria Regina Soares de Lima, IUPERJ, Rio
      • ‘Global Norms on the Use of Force and Chinese Regional Practice’, Professor Rosemary Foot, Oxford University. To be presented by Andrew Hurrell.
      • ‘Interactions between China’s Quest for Power in the Regional and Global Realms: Status, Legitimacy, and Order’, Dr Evelyn Goh, Royal Holloway, University of London.
    • 12.30 - 14.00 Lunch
    • 14.00 – 14.45: Chair: Professor Alfredo Valladão, Sciences-Po, Paris.
      • ‘Regional Powers and Regions as Powers: Europe in a Non-European World’, Professor Kalypso Nicolaidis, Oxford.
    • 14.45 – 15.00: Coffee
    • 15.15 - 16.45: Chair: Professors Andrew Hurrell and Detlef Nolte.
      • 'Are Africa’s regional and global foreign policies in tension or mutually reinforcing? Where, when and why are there tensions?’ Pro fessor Chris Landsberg, University of Johannesburg.
      • ‘Where does the region fit in the global strategies of Brazil as an emerging power? Are regions a help or a hindrance to emerging powers? Dr Daniel Flemes, GIGA, Hamburg

Rio de Janeiro, 6th and 7th April 2009

CPDOC/FGV
Centro de Estudos sobre Relações Internacionais da FGV
Praia de Botafogo, 190, 14° Andar - Botafogo  •  Rio de Janeiro  •  22253-900
Internet: http://www.fgv.br/cpdoc/relacoesinternacionais

Com as professoras Bila Sorj (Sociologia/UFRJ) e Verônica Toste Daflon (Sociologia/UFF). Dia 18 de agosto, às 11h.

Tema deste ano: ‘Intelectuais e Arquivos’. Acontece nos dias 23 e 24 de setembro de 2021. Inscrições abertas.